Ligji për Përfaqësim, kur ekspertët flasin dhe politika nuk dëgjon – Pse u injoruan vërejtjet e Maksuti?

Flaka
Botuar nga Flaka 25 Qershor, 2025 16:17

Ligji për Përfaqësim, kur ekspertët flasin dhe politika nuk dëgjon – Pse u injoruan vërejtjet e  Maksuti?

Lidhur me Propozim-Ligjin për përfaqësim adekuat dhe të drejtë në sektorin publik në RMV
(në mbështetje dhe elaborim të vërejtjeve të Prof. Mersim Maksutit)

Duke analizuar me vëmendje përmbajtjen e Propozim-Ligjit për përfaqësim adekuat dhe të drejtë, si dhe vërejtjet e argumentuara të profesor Mersim Maksutit, anëtar i grupit punues për këtë ligj, ndjej nevojën të ndaj qëndrimin tim profesional, në cilësinë e një qytetari të angazhuar në çështjet e barazisë dhe drejtësisë institucionale.

1. Mungesa e garancisë për zbatim efektiv të Ligjit në praktikë

Vërejtja kryesore është se Propozim-Ligji, pavarësisht synimit të tij afirmativ për përfaqësim të drejtë dhe adekuat të qytetarëve nga të gjitha bashkësitë etnike, nuk garanton zbatimin real dhe të detyrueshëm të tij në praktikë. Pesha e zbatimit është lënë mbi një Trup Koordinativ pranë Qeverisë së RMV-së, i cili:

  • Nuk ka kompetencë mbikëqyrëse ndaj institucioneve për zbatimin e ligjit;
  • Nuk ka të drejtë të propozojë masa konkrete për përgjegjësi politike ndaj zyrtarëve që nuk e zbatojnë këtë ligj;
  • Nuk drejtohet nga zëvendëskryeministri i parë, por vetëm nga “njëri nga zëvendëskryeministrat”, duke mos reflektuar peshën që ka ky ligj në kontekstin politik të barazisë ndëretnike.

Në këto kushte, zbatimi mbetet çështje vullneti politik, e jo detyrim ligjor, gjë që e relativizon fuqinë normuese të ligjit dhe cenon tërësisht efektin e tij juridik dhe institucional.

2. Kushtëzimi i përfaqësimit me kritere teknike cenon parimin kushtetues

Propozim-Ligji, ndonëse shpall për qëllim përfaqësimin e drejtë dhe adekuat të qytetarëve nga të gjitha bashkësitë etnike, e kushtëzon këtë të drejtë me kritere si profesionalizmi, kompetenca, barazia dhe inkluziviteti.

Ky formulim është problematik për disa arsye:

  • Këto kritere mund të përdoren si alibi për të përjashtuar pjesëtarët e bashkësive më pak të përfaqësuara nga punësimi apo avancimi në sektorin publik;
  • Ky qasje është në kundërshtim me Amendamentin VI të Kushtetutës së RMV-së, i cili garanton në mënyrë të veçantë përfaqësimin e drejtë dhe adekuat si e drejtë kolektive, jo vetëm si çështje e të drejtave individuale;
  • Në raste të tilla, e drejta kolektive duhet të ketë përparësi ndaj të drejtës individuale, sepse buron nga një realitet historik i diskriminimit strukturor dhe është pjesë e rendit kushtetues të RMV-së.

3. Keqinterpretimi dhe ndikimi i gabuar i vendimeve të Gjykatës Kushtetuese

Një tjetër vërejtje me bazë është se ky Propozim-Ligj është dukshëm i ndikuar nga vendimi i Gjykatës Kushtetuese që rrëzoi detyrimin për deklarim të përkatësisë etnike në konkurset publike.

Megjithatë:

  • Ky vendim nuk ndalon legjislatorin që me ligj të rregullojë mënyra tjera të realizimit të përfaqësimit të drejtë dhe adekuat;
  • Gjykata ndalon vetëm detyrimin për vetëdeklarim etnik, jo vetë parimin e kuotave etnike;
  • Vendimi nuk është pengesë për zbatimin e parimit të “pabarazisë në pabarazi” – një parim i njohur në të drejtën ndërkombëtare dhe doktrinën juridike, për të kompensuar pabarazitë historike dhe strukturore.

Në këtë kontekst, është e rrezikshme të abuzohet me interpretimin e vendimeve të Gjykatës Kushtetuese për të zbehur kompetencën ligjvënëse të Kuvendit. Vendimet e Gjykatës nuk mund të shërbejnë si pretekst për të deleguar sovranitetin legjislativ tek gjyqësori.

4. Mungesa e mekanizmave të detyrueshëm dhe mbrojtjes juridike

Ligji nuk parashikon as:

  • Sanksione për zyrtarët publikë që nuk e zbatojnë ligjin;
  • Procedura të mbrojtjes gjyqësore për qytetarët, të cilëve u mohohet përfaqësimi për shkak të përkatësisë etnike.

Kjo e lë ligjin në nivel deklarativ, pa forcë detyruese. Në një shtet si RMV-ja, ku ligjshmëria shpesh funksionon në mënyrë selektive, mungesa e këtyre instrumenteve është e barasvlershme me pamundësinë reale për zbatim.

Në mungesë të:

  • Sanksioneve juridike për moszbatim;
  • Përgjegjësisë politike të bartësve të funksioneve publike;
  • Detyrimeve konkrete për institucionet dhe
  • Kornizës së qartë të mbrojtjes juridike dhe gjyqësore,

Propozim-Ligji në fjalë nuk do të arrijë të sjellë as ndryshime reale, as barazi funksionale në përfaqësimin e qytetarëve nga të gjitha bashkësitë etnike.

Prandaj, kërkohet një rishikim i thellë i përmbajtjes së tij, për të reflektuar qartë kushtetutshmërinë, efektivitetin juridik dhe vullnetin e sinqertë politik për të zbatuar barazinë në praktikë, e jo vetëm në retorikë.

(Opinion i bazuar në vërejtjet e Prof. Mersim Maksuti – anëtar i grupit punues për Propozim-Ligjin për përfaqësim adekuat dhe të drejtë)

Pjesa 2 – Vazhdon….

Pjesa 1: Pse nuk i besoj Karakamishevës – dhe as ligjit të saj për përfaqësim të drejtë

Flaka
Botuar nga Flaka 25 Qershor, 2025 16:17
Shënim: Disa imazhe gjenden nga interneti, që konsiderohen të jenë në domenin publik. Nëse dikush pretendon pronësinë, ne do të citojmë autorin, ose, sipas kërkesës, do të heqim menjëherë imazhin.

Marrja e paautorizuar e teksteve dhe videove me të drejtë autoriale ose ndonjë përmbajtje të ngjashme pa pëlqimin paraprak me shkrim të Flaka Media do të konsiderohet shkelje e të drejtave autoriale dhe për këtë Flaka e ruan të drejtën të kërkojë kompensim përkatës monetar.Mosrespektimi dhe abuzimi i të drejtave autoriale dhe të drejtave simotër dënohet me ligj.Çdo marrje e paautorizuar, shfrytëzim, përdorim apo publikim i tekstit, fotografitë ose videot apo çfarëdo përmbajtje tjetër e ngjashme që paraqet pronësi të Flaka Media, pa pëlqim paraprak me shkrim nga redaksua, ndalohet rreptësisht dhe për të njëjtën paguhet kompensim përkatës financiar, për çka pronari ka të drejtë të nis procedurë përkatëse.Në rast të marrjes së teksteve autoriale dhe videove apo çfarëdo përmbajtje tjetër, në mënyrë të obligueshme nevojitet pëlqim paraprak nga Flaka Media dhe vendosje të linkut që do të çojë deri në web faqen e Flaka Media.